Новини за 6.10.2020 – 16.10.2020
PER ASPERA AD ASTRA
Справа закрита: Каліфорнійський суддя відхилив позов SpaceX проти ВПС США
2 жовтня 2020 р. каліфорнійський суддя офіційно відхилив позов компанії SpaceX проти ВПС США, поданий 18 місяців тому. Після рішення від 24 вересня щодо відмови позову SpaceX, суддя наказав закрити справу. Суддя окружного суду США Отіс Райт II з Центрального округу Каліфорнії 24 вересня виніс рішення проти SpaceX у своїй юридичній скарзі щодо контрактів, які ВПС США уклали в жовтні 2018 року з компаніями United Launch Alliance, Northrop Grumman та Blue Origin. Оприлюднення рішення судді від 24 вересня було відмінено судом, оскільки воно містило конфіденційну інформацію. У клопотанні про закриття справи від 2 жовтня суддя зазначив, що його розпорядження від 24 вересня відмовило позову SpaceX, «дійшовши висновку, що дії ВПС не були свавільними або такими, що порушували закон».
Китай відібрав 18 космонавтів напередодні будівництва космічної станції
Китайське агентство пілотованих космічних польотів (China Manned Space Agency, CMSA) вибрало групу з 18 космонавтів для участі у майбутньому проекті космічної станції в країні. До складу відібраних 18 космонавтів входять сім пілотів, сім інженерів та чотири спеціаліста з корисного навантаження. Серед відібраних космонавтів є одна жінка. Процес відбору був розпочатий у травні 2018 року, загалом у відборі взяли участь близько 2500 кандидатів.
Запуск основного модуля космічної станції Tianhe за допомогою ракети Long March 5B відбудеться з космодрому Веньчан у першій половині 2021 року. Згідно з попередніми заявами, розгортання станції має бути завершено до 2023 року. Космічна станція буде утримуватися на орбіті висотою близько 380 км із нахилом від 41 до 43 градусів.
Ізраїльський розвідувальний супутник «Ofek-16» переданий під управління Силам оборони
Після трьох місяців випробувань Міністерство оборони Ізраїлю та компанія Israel Aerospace Industries (IAI) передали управління розвідувальним супутником Ofek-16 підрозділу розвідки Сил оборони Ізраїлю 9900, заявило міністерство 04.10.2020 р.
Після успішного запуску супутника 6 червня інженерні групи Космічного управління Міністерства оборонних досліджень і розробок (DDR & D) та IAI провели на Ofek-16 заплановану серією випробувань на орбіті з метою підготовки його до експлуатації.
Підрозділ Сил оборони Ізраїлю 9900 спеціалізується на аналізі аерофото- та супутникових знімків, а також на проведенні наукових досліджень з космічної тематики.
Супутник Ofek-16 оснащений вдосконаленою камерою «Jupiter Space» компанії Elbit Systems, яка має високу спектральну роздільну здатність до 50 см з висоти 600 км. Камера супутника Ofek-16 забезпечує знімок 15 км2 одним кадром. За допомогою Ofek-16 Ізраїль може з високою точністю спостерігати за всім Близьким Сходом та іншими регіонами.
Індія проводить випробування нових видів ракетної зброї
Організація оборонних досліджень і розробок Індії (Defence Research and Development Organisation, DRDO) провела у суботу, 3 жовтня, успішне випробування надзвукової балістичної ракети класу «земля-земля» малої дальності Shaurya. Випробування відбулися біля узбережжя Odisha. Ракета Shaurya здатна нести різні види боєголовок, в тому числі ядерну, та може вражати цілі на дальності до 800 км. В останній фазі, наближаючись до цілі, ракета рухається з гіперзвуковою швидкістю.
У понеділок, 5 вересня, DRDO провела випробування системи ракетного запуску надзвукових торпед (Supersonic Missile Assisted Release of Torpedo, SMART), яка виходять далеко за межі дальності дії звичайних протичовнових торпед. Випробування проводились з острова Уілер, біля узбережжя Odisha.
SpaceX знову перенесла запуск тринадцятої місії Starlink
Американська компанія Ілона Маска SpaceX вп’яте скасувала запуск 13-ї місії Starlink з черговою партією інтернет-супутників, про це повідомляється у Твіттері компанії. «Ми відмовляємося від сьогоднішнього запуску місії Starlink через погіршення погодних умов на полігоні. Команда готується до можливості запуску завтра о 7:29 ранку за тихоокеанським часом (14:29 за Києвом); прогноз погоди на 70% сприятливий для вильоту», – йдеться у твіті. Планується, що стартувати Falcon 9 буде з комплексу LC-39A Космічного центру Кеннеді у штаті Флорида.
NASA купує ідеї для місячної місії «Артеміда»
У 2024 році NASA планує відправити на місяць астронавтів в рамках місії “Артеміда”. Проект оцінюється в $28 мільярдів і включає безліч складних рішень, одним з яких стане система енергопостачання. Космічне агентство поки не володіє подібною технологією, тому проводить конкурс, в рамках якого готове роздати $5 мільйонів призових за запропоновані ідеї.
В рамках створення системи енергопостачання для космонавтів NASA оголосило про спільну з HeroX краудсорсингову кампанію Watts on the Moon. Учасники повинні запропонувати альтернативу сонячній енергії, оскільки місячні ночі можуть тривати тижнями. Призовий фонд складе $5 мільйонів і буде розділений між найбільш перспективними проектами. Що цікаво, авторам кращих технологій навіть не потрібно схвалення від відповідних органів. У підсумку, якщо пропозиція зацікавить представників космічного агентства, винахід зможе відправитися на Місяць разом з першою місією «Артеміда».
Конкурс складатиметься з трьох етапів. Необхідно представити одне або кілька рішень для розподілу, управління та зберігання енергії. Спочатку судді вивчать опис тих чи інших проектів, вручивши трьом командам, які перемогли, по $100 000, а чотирьом командам, які посіли друге місце – по $50 000. В рамках другого етапу учасники зберуть прототипи своїх пристроїв. Ті, хто зробить це краще за інших, зможуть розраховувати на суму до $4,5 мільйона. Переможці або переможець об’єднаються з NASA заради створення обладнання для космічної місії на Місяці.
SkyWatch та Picterra поєднують доступ до зображень з інструментами штучного інтелекту
Канадський стартап SkyWatch Space Applications, який пропонує розробникам програмного забезпечення вбудовувати геопросторові дані та зображення у свої додатки за допомогою платформи EarthCache, оголосив 5 жовтня про співпрацю з Picterra, швейцарським стартапом – платформою автоматизованої обробки супутникових знімків.
“Одним з позитивних моментів, який вдалось досягти, став швидкий доступ до супутникових даних в комбінації з необхідною інформацією для бізнесу клієнта”, – розповів Джеймс Сліферц, генеральний директор SkyWatch. Платформа SkyCatch EarthCache розроблена для полегшення доступу до аеро та супутникових знімків. Однак SkyWatch не забезпечує аналіз даних.
Picterra не є постачальником даних. Натомість компанія допомагає клієнтам створювати власні алгоритми машинного навчання для автоматичного виявлення ознак об’єктів інтересу, на зображеннях поверхні Землі, які клієнти завантажують або знаходять у бібліотеці зображень з відкритим кодом від Picterra. “Завдяки поєднанню функції автоматизованого завдання на зйомку EarthCache та автоматизованих алгоритмів виявлення Picterra, кожен може скористатися недоступними раніше можливостями моніторингу та оповіщення”, – сказала Моніка Амброзович, менеджер з маркетингу продуктів Picterra. “Зараз можна відстежувати економічну діяльність, зміни в інфраструктурі, табори біженців, вирубку лісів та багато іншого”.
Сліферц сказав, що партнерство спонукає зростання попиту на ринку космічних послуг. Якщо клієнтам буде легше отримувати інтерпретацію супутникових даних, попит на такі дані зростатиме, що сприятиме зростанню попиту на виготовлення супутників та розвиток пускових потужностей, додав він. До партнерства з SkyWatch замовники Picterra працювали переважно з аерофотознімками. “Доступ до супутникових зображень був набагато складнішим для наших користувачів”, – сказала Амброзович. “Партнерство з SkyWatch – це програма, яка змінить правила гри значної кількості наших користувачів, яким потрібно працювати із супутниковими зображеннями середньої та високої розрізненості і які намагаються їх купувати”.
Агентство космічного розвитку США уклало контракти на розробку супутників попередження про ракетний напад
Агентство космічного розвитку (Space Development Agency, SDA) оголосило 05.10.2020, що компанії SpaceX та L3Harris виграли контракти на будівництво супутників попередження про ракетний напад (missile-warning satellites), які є космічною часткою системи протиракетної оборони (ПРО).
Довідково: SDA – структурний підрозділ Міністерства оборони США, відповідає за гнучке та ефективне використання космічних можливостей в інтересах Пентагону.
Корпорація Space Exploration Technologies (SpaceX) отримала контракт на суму $149 175 246, компанія L3 Harris Technologies – на $193 549 342. За контрактами, укладеними 5 жовтня, компанії-виконавці мають до вересня 2022 року виготовити вісім супутників (по чотири кожна). Ці супутники стануть першими у потенційно набагато більшому угрупованні супутників попередження, яке створює Агентство космічного розвитку за проектом Tracking Layer Tranche 0. Це перший контракт SpaceX на виробництво супутників військового призначення.
Кожен супутник матиме інфрачервоний датчик (overhead persistent infrared, OPIR) «широкого поля зору», здатний виявляти та відстежувати сучасні ракетні загрози з низької навколоземної орбіти. Кожен супутник також матиме обладнання оптичного мережевого зв’язку, яке забезпечить передачу даних ретрансляційним супутникам.
Усі вісім супутників мають бути запущені у 2022 році. Наступним кроком буде розгортання ще 28 супутників із широким полем зору та одного або двох супутників із «середнім полем зору», які будуть розроблені Агентством ПРО (Missile Defense Agency). Супутники з датчиками «середнього поля зору» мають забезпечити більш точні дані про місцеположення цілі для автоматичного наведення зброї.
Національне розвідувальне управління США розкриває плани щодо нерозголошеного запуску SpaceX цього місяця
Національне розвідувальне управління США (National Reconnaissance Office, NRO) підтвердило, що 25 жовтня 2020 р. запустить корисне навантаження на ракеті Falcon-9 компанії SpaceX з космодрому на мисі Канаверал. Ця місія до останнього часу не публікувалася у розкладі SpaceX. Місія Falcon-9 отримала позначення NROL-108. Відповідно до своєї типової політики щодо публічного розголошення інформації, NRO не розкрило інформації про корисне навантаження. Виходячи з планів щодо посадки першої ступені ракети Falcon-9 на мис Канаверал у рамках місії NROL-108 передбачається, що місія полягає у доставленні корисного навантаження на низьку орбіту або що супутник (супутники) на борту буде відносно легким.
Класифіковане корисне навантаження NRO очікує на запуск на ракеті Delta 4-Heavy компанії United Launch Alliance на космодромі у Флориді. Ця місія під кодовою назвою NROL-44 повинна була розпочатись наприкінці серпня, але була відкладена через низку технічних проблем із обладнанням стартових площадок.
Триває пошук місця витоку повітря на Міжнародній космічній станції
У минулі вихідні члени екіпажу Міжнародної космічної станції продовжували пошук місця невеликого витоку повітря у російському службовому модулі «Звезда», одному з найстаріших відділів орбітальної лабораторії. Станом на понеділок екіпаж станції не знайшов точного місця витоку, але експерти вважають, що воно знаходиться у перевантажувальному відділенні у задній частині модуля «Звезда», недалеко від кормового док-порту, де пристикований російський вантажний корабель «Прогрес».
На космічній станції є запасні резервуари повітря, якими можна поповнити атмосферу лабораторії. Крім того, на вантажному кораблі Cygnus компанії Northrop Grumman, який прибув на космічну станцію у понеділок, є два нових резервуара повітря високого тиску. Вважається, що космічною станцією «все буде добре до весни наступного року», якщо припустити, що швидкість витоку залишиться незмінною.
Норвегія висуває керівника свого космічного агентства кандидатом на посаду генерального директора Європейського космічного агентства
Норвезький уряд запропонував Крістіана Хоглі-Хансена, генерального директора Норвезького космічного агентства, кандидатом на найвищу посаду Європейського космічного агентства (ЄКА), заявило Міністерство торгівлі, промисловості та рибного господарства Норвегії.
Анна Ратсман (Швеція), голова Ради ЄКА, відповідає за процес обрання нового Генерального директора. Відповідно до Конвенції ЄКА, процес призначення генерального директора передбачає відкрите оголошення про вакансії та призначення комітетом по найму на чолі з А.Ратсман. Призначення нового генерального директора ЄКА очікується у грудні 2020 року.
Роскосмос уклав контракт на розробку багаторазової ракети-носія «Амур»
5 жовтня 2020 р. Російська державна корпорація «Роскосмос» та ракетно-космічний центр «Прогрес» підписали контракт на розробку ескізного проекту космічного ракетного комплексу з новою ракетою-носієм «Амур». Носій стане першою російською багаторазової ракетою. Одна з особливостей проекту – «Амур» створюватимуть під задану вартість пускової послуги $22 млн. Також ракета отримає безпрецедентний рівень надійності. Запускати перспективний носій планується з космодрому «Східний» в Амурській області.
За попередніми розрахунками, ракета-носій «Амур» матиме злітну масу близько 360 т, висота ракети буде досягати 55 м, діаметр складе 4,1 м. Носій матиме багаторазову першу ступінь та другу ступінь одноразового використання, обидві будуть оснащені метановими двигунами. Багаторазовий блок отримає посадочні штанги, а також аеродинамічні рульові крила. Це обладнання може бути знято для запуску у традиційній одноразовій версії. З першою ступеню, що повертатиметься, «Амур» буде здатний виводити на низьку навколоземну орбіту до 10,5 т корисного вантажу (проти 8,5 т у ракет серії «Союз-2»). В одноразовому варіанті «Амур» спроможний вивести на орбіту 12,5 т. Перший запуск ракети запланований на 2026 рік. Загальна вартість створення ракети – від підписання контракту на ескіз до першого старту – не більше 70 млрд рублів ($ 896 млн).
Ілон Маск, засновник та керівник компанії SpaceX, долучився до обговорення нової російської ракети «Амур». Він розмістив пост у Твіттері: «Це крок у правильному напрямку, але вони дійсно повинні прагнути до повного повторного використання до 2026 року. Більша ракета також мала б сенс для буквальної економії на масштабі. Метою повинно бути мінімізація витрат на корисну тонну для вильоту на орбіту, інакше це в кращому випадку буде обслуговувати нішу ринку».
НАСА та космічна промисловість США шукають нові шляхи боротьби з космічним сміттям
Члени Консультативної групи з питань аерокосмічної безпеки НАСА заявили під час чергового засідання минулого тижня, що агентство досягло певного прогресу, але йому потрібно зосередитись на космічному смітті як на першочерговому завданні. Минулого тижня глава НАСА Джим Бріденстайн на засіданні комітету Сенату підняв питання необхідності фінансування стратегії агентства щодо поводження з космічним сміттям. Деякі приватні компанії, зокрема Northrop Grumman, пропонують розробити станції збору та переробки сміття у космосі – супутники, які могли б захоплювати сміття та або руйнувати його, або розтоплювати та виготовляти щось нове.
НАСА вже фінансує обмежені проекти з утилізації космічного сміття, зокрема проект компанії NanoRacks (базується у Х’юстоні) з перероблення відпрацьованих ракетних прискорювачів на орбіті (включаючи їх використання у якості середовища для існування людей – те, що компанія називає аванпостами). NanoRacks має угоду з НАСА вартістю $15 млн, в рамках якої планує запустити наступного року роботизований різальний пристрій, яка досліджуватиме способи різання металу у космосі.
За даними НАСА та вчених, які відстежують сміття, на даний час більше 5 000 супутників обертаються навколо Землі, 3 000 з них не працюють. Існує близько 14 000 шматків космічного сміття діаметром більше 10 см, кількість менших об’єктів, які часто виникають в результаті зіткнень, може становити близько 600 000.
Перший роботизований посадковий модуль на Місяць з часів «Аполлонів» планується на середину 2021 року
Приватна компанія Astrobotic Technology (штаб-квартира у Пітсбурзі), яка залучена до Місячної програми НАСА «Артеміда», заявила, що її роботизований посадковий модуль Peregrine буде готовий до запуску навесні. Проект посадки, який отримав фінансування від НАСА, стане першою приватною комерційною місією на Місяць, заявив Шарад Баскаран, директор Astrobotic Technology. Astrobotic має контракт з від НАСА на $79,5 млн на першу місію Peregrine та планує запустити свій модуль Peregrine навесні 2021 року на борту ракети Vulcan компанії ULA.
Космічний телескоп НАСА «Джеймс Веб» проходить важливі випробування на моделюванні запуску
Космічний телескоп «Джеймс Веб», який коштує $9,8 млрд, пройшов серію випробувань в умовах імітації суворих умов запуску (вібраційні та акустичні тести), оголосили 6.10.2020 р. представники НАСА. Випробування продемонстрували здатність телескопу витримати зліт на ракеті у космос, що є найбільш жорстокою частиною його подорожі на орбіту на відстань 930 000, миль (1,5 млн км) від Землі. Випробування проходили у Південній Каліфорнії на обладнанні компанії Northrop Grumman, яка будує телескоп для НАСА. Запуск телескопу на даний час планується на 31 жовтня 2021 року за допомогою ракети «Аріан-5».
Capella Space опублікувала перші знімки з КА Sequoia
Компанія Capella Space опублікувала три супутникових знімки з роздільною здатністю 2 м (Пальма Джумейра в Дубаї, вулкани Санта-Ана в Сальвадорі та Національний парк Сундарбан в Індії).
Деякі деталі планів з розгортання китайської космічної станції
Китай розпочав повномасштабне планування розгортання своєї космічної станції десять років тому. На даний час підготовка до будівництва космічної станції набирає обертів, завершити розгортання станції на орбіті планується близько 2022 року. «Протягом двох наступних років буде проведено 11 місій для завершення будівництва на орбіті китайської космічної станції», – сказав Хао Чун, директор Управління інженерного забезпечення пілотованих космічних польотів Китаю (China Manned Space Engineering Office) в недавньому інтерв’ю Центральному телебаченню Китаю (CCTV).
На даний час «основна капсула» проходить наземні експерименти та випробування для виявлення та контролю ризиків та забезпечення якості. Згідно з планом, основний модуль Tianhe та експериментальні модулі Wentian та Mengtian сформують базову структуру космічної станції на орбіті. При розгортанні станції Китай планує запустить чотири пілотовані космічні кораблі Shenzhou та чотири вантажні космічні кораблі Tianzhou, для забезпечення ротації екіпажу космонавтів та поповнення запасів. З березня 2017 року триває підготовка космонавтів до виконання обов’язків на космічній станції. Протяжність кожної місії складатиме від трьох до шести місяців.
SkyWatch та Picterra оголосити про своє партнерство та створення сервісу для доступу до супутникових даних та інструментів машинного навчання
Компанія SkyWatch (www.skywatch.com) створює інфраструктуру для автоматизованого поширення даних дистанційного зондування Землі (ДЗЗ). Сервіс компанії SkyWatch EarthCache™ надає клієнтам інструменти, необхідні для отримання даних ДЗЗ. Picterra (www.picterra.ch) сервіс ML/AI Software-as-a-Service, що дозволяє компаніям отримувати дані та аналітику з супутникових та аерофотознімків. Разом компанії-парнери розпочинають спільний проект, комбінуючи свої індивідуальні пропозиції та виводять на ринок геопросторових даних нове рішення, що поєднує в собі швидкий доступ до супутникових даних від SkyWatch та можливість використання алгоритмів машинного навчання від Picterra. Завдяки цьому, клієнти тепер зможуть відкрити нові можливості моніторингу використовуючи інструменти ML/AI.
Країни G20 та Управління ООН з питань космічного простору сприяють обміну космічними даними та технологіями
Управління ООН з питань космічного простору (United Nations Office for Outer Space Affairs, UNOOSA) співпрацює з космічними агентствами G20 над рекомендаціями щодо просування космічних технологій та обміну космічними даними для підвищення глобальної стійкості, повідомила UNOOSA 7 жовтня. В рамках віртуальної конференції G20, присвяченої світовому космічному сектору Space20, Саудівська Аравія запросила UNOOSA виступити з доповіддю про те, як космічні агенції підтримують глобальну реакцію на COVID-19 та відновлення після неї. Це вперше, коли питання космосу було включено до порядку денного G20, заявила UNOOSA. В даний час Саудівська Аравія є головою G20.
Презентація завершилася рекомендаціями щодо того, як країни у майбутньому можуть обмінюватися космічними даними та ноу-хау, щоб краще реагувати на кризи. За кілька тижнів до конференції UNOOSA та Саудівська Аравія співпрацювали з космічними агентствами G20 для забезпечення відображення у доповіді їхньої спільної позиції. Результатом зустрічі 7 жовтня має стати спільна заява від імені космічних агентств G20 та UNOOSA.
Транспортне командування США вивчає можливість використання ракет SpaceX для перевезення вантажів
Військове командування США, що курирує логістичні операції, підписало угоду з компаніями SpaceX та Exploration Architecture Corporation (XArc) про спільні дослідження можливостей використання космічних ракет-носіїв для транспортування військових вантажів у надзвичайних ситуаціях. Генерал армії С.Лайонс, командувач Транспортного командування США (U.S. Transportation Command), оголосив про цю угоду 7 жовтня на віртуальній конференції Національної транспортної оборонної асоціації. «Подумайте про переміщення еквівалента корисного навантаження літака C-17 куди-небудь на земній кулі менш ніж за годину», – сказав Лайонс. C-17 – великий військовий транспортний літак, здатний перевезти танк вагою 70 тон.
Технологія ракетного двигуна, що спалюється, отримує фінансування уряду Великобританії
Управління розробок Міністерства оборони Великобританії (Ministry of Defence’s Defence & Security Accelerator, DASA) пообіцяло 90 000 фунтів стерлінгів ($117 000) на подальшу розробку технології ракетного двигуна «autophage», яка опрацьовується дослідниками з Університету Глазго в Шотландії. Технологія полягає у тому, що ракетний двигун буде поглинати стрижень, створений з твердого палива зовні та окислювача всередині, який буде функціонувати як основний корпус ракети. Ця технологія чудово підходить для невеликих ракет.
На супутникових знімках території Азербайджану ідентифіковані літаки F-16
Крістіан Тріберт, член команди візуальних розслідувань The New York Times, був одним із перших, хто помітив літаки F-16 на супутникових знімках від 3 жовтня 2020 р. компанії Planet Labs. «У міжнародному аеропорту Гянджі в Азербайджані є щонайменше два F-16, згідно аналізу супутникового зображення від 3 жовтня @planetlabs. Винищувачі, ймовірно, експлуатуються ВПС Туреччини. Крім того, на знімку, можливо, транспортний літак CN-235», – йдеться у повідомленні К.Тріберт у Твіттері.
Питання про можливу присутність турецьких F-16 у Гянджі та їх потенційну участь у збройному конфлікті вперше виникло 29 вересня 2020 р., коли прес-секретар міністра оборони Вірменії заявив, що один із таких літаків збив вірменський літак Су-25. Турецькі та азербайджанські чиновники категорично заперечували це та заявляли, що жодні турецькі літаки не ведуть бойових операцій в регіоні.
Компанія SpaceChain співпрацює з Elecnor DEIMOS в розробці проекту ECOMI, що фінансується Європейським космічним агентством
8 жовтня компанія SpaceChain UK Limited (SpaceChain) оголосила про партнерство з DEIMOS для співпраці в рамках проекту ECOMI (платформи електронної комерції для геопослуг – store4EO). Очолювати проект буде компанія Elecnor DEIMOS. Проект передбачає впровадження блокчейну в космічну платформу електронної комерції store4EO, що призначена для полегшення надання споживачам інноваційних послуг на основі даних ДЗЗ в різних галузях та державному секторі.
ISRO планує запустити нову ракету до грудня 2020
Індійське космічне агентство працює над підготовкою до запуску своєї нової ракети Small Satellite Launch Vehicle (SSLV). Запуск SSLV буде проводитися стартового майданчика №1 в Космічному центрі Сатіша Даван на острові Шрихарікота після запуску PSLV C49. 34-метрова ракета SSLV буде матиме злітну масу 120 тон та можливість запускати кілька супутників на різних орбітах. Зазначається, що SSLV може нести корисне навантаження 500 кг на LEO та 300 кг SSO. Вартість запуску (за кг корисного навантаження) буде аналогічна вартості PSLV.
Компанія Slingshot Aerospace розробить віртуальне космічне моделювання для військових шкіл США
Космічний стартап Slingshot Aerospace оголосив 8 жовтня, що виграв контракт Космічних сил США (U.S. Space Force) на розробку віртуальної симуляції орбітального середовища. Студенти-військові використовуватимуть цей інструмент для вивчення механіки космічних операцій. Компанія для реалізації цього проекту об’єдналася із голлівудською студією The Third Floor, яка створила графіку віртуальної реальності для кінофільмів на космічну тематику, таких як «Марсіанин» та «Гравітація».
Slingshot Aerospace отримала як державне, так і приватне фінансування для розробки інструменту моделювання. Зокрема, вона отримала контракт на $1 млн від Космічних сил США у рамках Програми інноваційних досліджень малого бізнесу (Small Business Innovation Research (SBIR), а також $1 млн – від венчурного інвестора ATX Venture Partners.
«Космічні оператори повинні розуміти такі складні поняття, як астродинаміка, вплив різних предметів на орбіті та те, як космічні апарати маневрують серед інших об’єктів у космосі», – йдеться у заяві полковника Макса Ланца, керівника Космічного інституту національної безпеки ВПС США.
Понад 1000 спеціалістів з кібербезпеки ВПС США перейдуть до Космічних сил
Близько 1000 військовослужбовців рядового складу та 130 офіцерів, що зараз працюють на посадах ВПС США з питань кібербезпеки, будуть запрошені приєднатися до Космічних сил. Про це 8 жовтня у ході віртуальній конференції з питань кібербезпеки CyberSatGov заявив генерал-майор Кімберлі Крайдер, керівник управління технологій та інновацій Космічних сил. Офіцери та персонал рядового складу були відібрані для приєднання до Космічних сил, оскільки на даний час відчувається зростаючий попит на фахівців у галузі кібербезпеки, відмітив генерал К.Крайдер.
Космічні сили нарощують свій людський потенціал та технічні можливості у галузі кібербезпеки, оскільки супутники та наземні системи стають дедалі вразливішими для вторгнень та електронних атак, сказав К.Кридер. «Кібербезпека – це постійно прогресуюча область, і ми завжди хочемо залишатися перед цією загрозою».
Проведено успішне випробування двигуна для європейських ракет Ariane-6 та Vega-C
Останнє кваліфікаційне випробування двигуна P120C, розробленого французькою компанією Europropulsion для нових ракет Європейського космічного агентств, було успішно проведено в Гайані. Наступний крок, запуски Ariane-6 та Vega-C, заплановані на 2021 рік.
Це було третє і останнє кваліфікаційне випробування двигуна P120C. У середу, 7 жовтня, спеціалісти французького Національного центру космічних досліджень (Centre National d’Etudes Spatiales, CNES) запустила двигун протягом 130 секунд у випробувальному центрі поблизу космодрому у Французькій Гвіані.
Новий двигун для середньої ракети Ariane-6 та легкої ракети Vega-C є найбільшим у своєму класі, має довжину 13,5 м та діаметр 3,4 м. У його резервуарі міститься 142 т твердого палива, що забезпечує потужність 4500 кілоньютонів за 130 с згоряння.
Політика США може завадити сталому розвитку космосу, вважають дослідники
США наполягають на національному, а не на багатосторонньому регулюванні космосу, що може мати серйозні негативні наслідки. Астроном Аарон Боулі та політолог Майкл Баєрс, обидва з Університету Британської Колумбії у Ванкувері, пишуть у своєї статті, що була опублікована 8 жовтня у журналі Science. Дослідники посилаються на прийняття у 2015 році Закону про конкурентоспроможність комерційних космічних запусків (Commercial Space Launch Competitiveness Act), який прямо передбачає право американських компаній та громадян на видобуток та продаж космічних ресурсів. Це право було підтверджено в квітні минулого року у розпорядженні президента Д. Трампа.
«Замість того, щоб рухатись вперед в односторонньому та двосторонньому планах, США мають підтримати переговори щодо використання ресурсів космосу в рамках Комітету ООН з використання космічного простору в мирних цілях», – вважають експерти. Не всі погоджуються з оцінкою Боулі та Байєрсом космічної політики США та її можливих наслідків. Наприклад, Майк Голд, виконуючий обов’язки керівника Управління міжнародних відносин НАСА, вважає, що двосторонні угоди, зокрема, у рамках програми Artemis («Артеміда») є набагато ефективнішими.
Компанії Airbus та Earthcube опрацьовують спільний проект моніторингу оборонних об’єктів
Airbus об’єднає зусилля з французькою компанією Earthcube, що спеціалізується на аналізі геопросторових даних із використанням штучного інтелекту, з метою розробки та випуску на ринок «Моніторингу оборонних майданчиків» (Defence Site Monitoring) – онлайн-рішення для стратегічного моніторингу об’єктів оборонного призначення, поєднуючи сучасні супутникові знімки та інструменти штучного інтелекту.
Нове рішення Defence Site Monitoring поєднує досвід Earthcube в автоматичній ідентифікації об’єктів із зображеннями високої роздільної здатності із супутників Airbus Pléiades (роздільна здатність 50 см) та з 2021 року – 30-сантиметрові зображення супутникового угруповання Pleiades Neo. Запропоновані алгоритми вже здатні автоматично виявляти, ідентифікувати та класифікувати літаки та кораблі, як цивільні, так і військові.
Завдяки цій співпраці Airbus та Earthcube демонструють справжнє європейське ноу-хау та здатність задовольняти найвимогливіші потреби спецслужб та військ на різних театрах операцій.
Компанія Blue Origin подала заявку на запуск свого корабля
Компанія Blue Origin подала нову заявку у Федеральну комісію зі зв’язку (Federal Communications Commission, FCC) на запуск свого багаторазового суборбітального космічного корабеля New Shepard із Західного Техасу (з 8 жовтня по 1 листопада).
Місія корабля New Shepard NS-13 була запланована на 24 вересня. Запуск був відкладений через погодні, а потім і через технічні причини. NS-13 полягала у виведені у суборбітальний простір 12 демонстраційних науково-технічних корисних навантажень, включаючи датчик НАСА, встановлений на зовнішній обшивці корабля. Зазначений прилад має перевірити технології посадки для програми НАСА «Артеміда» – програми пілотованого польоту та висадки астронавтів на Місяць у 2024 році.
Індійське космічне агентство планує випробувати наземну посадку космічного човника
Індійська організація космічних досліджень (Indian Space Research Organisation, ISRO) планує орієнтовно у листопаді або грудні 2020 року провести випробування посадки ракети-носія багаторазового використання (RLV).
Згідно з планами, корабель RLV буде піднятий вертольотом і запущений з висоти 4 км. Після відділення RLV плануватиме до злітно-посадкової смуги і приземліться самостійно на аеродромі, використовуючи свій парашут.
Kayhan Space розробляє автоматичну систему для запобігання орбітальних зіткнень
Стартап Kayhan Space оголосив про закриття чергового раунду фінансування, в ході якого отримано $600 тис. Дані кошти будуть витрачені на надання операторам угруповань попереджень про ймовірність орбітальних зіткнень. Розробляємий компанією продукт буде доповнювати відповідну послугу Космічних сил США та забезпечувати спрощення процесу реагування на високий ризик зіткнення з іншими КА або орбітальним сміттям, шляхом розсилки повідомлень про небезпечні ситуації для операторів та дієвих рекомендації щодо запобігання зіткнень.
З технічної точки зору, пропонована система є відносно простим оброблювачем повідомлень, що надсилаються військовими.
Satellogic запустила глобальний консорціум геоінформаційних даних
Компанія Satellogic оголосила про те, що вона публічно запускає глобальний Консорціум геопросторових даних. До його складу будуть входити European Space Imaging, Eartheye та 5CI. Метою створення організації є поширення даних одержуваних за допомогою орбітального угрупування Satellogic. До ринкових переваг пропозиції в компанії відносять високу частоту оновлення та доступну ціну. Зараз в активі у компанії знаходиться чотири КА, проте вже до кінця цього року компанія запланувала виведення 10 космічних апаратів, а до 2023 року компанія планує вивести на орбіту 60 КА.
Cobham Satcom та Kepler Communications випробували систему SAILOR 600 досягнувши швидкості отримання даних 150 Mbit/s
Cobham Satcom та Kepler Communications провели випробування щодо можливості спільної роботи низькоорбітальних супутників зв’язку та VSAT системи SAILOR 600 (Ku-діапазон). За результатами випробувань обладнання показало можливість приймати дані на швидкості близько 150 Mbit/s та передачі – 130 Mbit/s. У своїх прес-релізах компанії відзначили, що дані результати були отримані з використанням антени з діаметром 65 см.
В Cobham та Kepler підкреслили, що було досягнуто швидкість передачі даних, що в 30 разів вище, ніж з використанням будь-якої антени аналогічного розміру, яка може бути застосована в даний час для морських споживачів. Щодо ринкових перспектив – продемонстроване рішення найкраще підходить для спеціалізованих судів, які працюють в віддалених районах.
Aerojet Rocketdyne відкрила на території Арканзасу новий сучасний комплекс виробництва твердопаливних ракетних двигунів
Компанія Aerojet Rocketdyne повідомила про відкриття на території Арканзасу нового виробництва твердопаливних ракетних двигунів, що свідчить про значні інвестиції компанії в модернізацію та інновації в області виробництва твердопаливних ракетних двигунів, а також продовжуючи розширення компанії в південному Арканзасі. Площа комплексу складає близько 1600 м2.
У прес-релізі зазначається, що вироблені на новому підприємстві великі твердопаливні ракетні двигуни будуть використовуватися для програм національної безпеки, включаючи стратегічне стримування, гіперзвукову та протиракетну оборону. Будівництво було розпочато весною 2020 року та розглядалося як розширення присутності в регіоні та на ринку. Дана подія сприяє досягненню цілей компанії щодо скорочення своїх витрат на $230 млн. До відкриття комплексу компанія виробляла щорічно близько 75 тис. твердопаливних ракетних двигунів різного призначення (включаючи ті, що не належать до класу космічних).
Компанія GHGSat обрала ABB в якості постачальника корисних навантажень для своїх наступних трьох супутників
Вибір ABB в якості постачальника корисних навантажень є реалізацією планів компанії зі створення до кінця 2022 року 10-ти КА та пов’язаний з отриманням $30 млн фінансування в серії В. Компанія GHGSat позиціонує себе як першого комерційного оператора, який надає інформацію на основі супутникових даних про екологічний стан Землі. Зараз зусилля сконцентровані на спостереження за викидами метану. Розглядається варіант комерціалізації метеопослуги. Крім того, в компанії заявляють про те, що її рішення дозволить отримувати більш детальні дані, ніж наявні супутники, що вирішують задачу контролю за метановими викидами в регіональному масштабі.
На сьогодні з запланованих 10 КА створено один – КА Iris, що має можливість відображати шлейфи метану в атмосфері з розрізненням 25 м. Це дозволяє ідентифікувати окремі джерела метану, наприклад, витоки на конкретних нафтогазових об’єктах.
GHGSat активно зміцнює співпрацю з Європейським космічним агентством, яке експлуатує супутник ЄС Sentinel-5P, що також здійснює збір даних щодо концентрації метану. Але при розрізненні 7 км його дані набагато менш показові, ніж дані КА Iris та раніше запущений прототип Claire. Використання даних з двох супутників дасть можливість проводити більш якісну оцінку стану атмосфери та виявляти джерела забруднень.
Повідомлення про запуск КА
Інформаційна довідка щодо запуску КА «Gaofen 13»
11 жовтня 2020 року о 16:57 (UTC) з космічного центру Січан з пускового майданчику LC-2 стартувала ракета-носій «Long March 3B/E» з космічним апаратом ДЗЗ Китаю «Gaofen 13». «Gaofen 13» – це серія модернізованих супутників спостереження Землі з Китаю, які є частиною Китайської системи спостереження Землі з високою роздільною здатністю. Вони надають офіційним особам Китаю інформацію про погоду, сільське господарство, та допомагають при управлінні земельними ресурсами, міському плануванні і реагуванні на стихійні лиха тощо. «Long March 3B/E» – одна з багатьох ракет сімейства Chang Zheng, являє собою поліпшену версію звичайної 3B, яка призначена для виведення в космос важчих супутників.
Оснащена більшим першим ступенем і великими прискорювачами, цей варіант може доставити 5 500 кг на геостаціонарну перехідну орбіту, а також менші космічні апарати і всюдиходи на перехідні орбіти до Місяця. Відомі корисні навантаження включають місячні апарати Chang’e 3 і Chang’e 4, Venesat-1 (перший венесуельський супутник), Alcomsat-1 (перший алжирський супутник) і численні навігаційні супутники BeiDou-3. «LC-2» є одним з двох майданчиків стартового комплексу в космічного центру Xichang і може підтримувати запуски ракет Chang Zheng 2E, 3A, 3B і 3C. Центр розпочав роботу в 1984 році, а в 2007 році з нього був запущений перший місячний космічний корабель Китаю. Центр отримав свою назву від найближчого великого міста Січан провінції Сичуань Китайської Народної Республіки, розташованого в 64 км на південний схід від космодрому.
Щорічний прогноз ринку цивільної та оборонної авіакосмічної галузі від компанії Boeing
Компанія Boeing опублікувала щорічний прогноз ринку цивільної та оборонної авіакосмічної галузі, що відображає негативний вплив пандемії COVID-19. Прогноз включає оцінку короткострокової, середньострокової і довгострокової динаміки ринку. Згідно з прогнозом ринку компанії Boeing (Boeing Market Outlook 2020), цивільна авіація та послуги продовжать зазнавати серйозних труднощів через пандемію, в той час як держзамовлення та оборонна авіаційна промисловість збережуть стабільність.
Директор по стратегії Boeing Марк Аллен підкреслив: «Хоча цей рік був безпрецедентним з точки зору дестабілізації нашої галузі, ми вважаємо, що авіація та оборонна промисловість подолають ці короткострокові проблеми, знову знайдуть стабільність і, як наслідок, стануть ще сильніше». Згідно до прогнозу Boeing, загальний обсяг ринку продуктів та послуг в аерокосмічній галузі складе $8,5 трлн протягом найближчих 10 років. З урахуванням впливу пандемії COVID-19, прогнозний показник в новому звіті знизився в порівнянні з прогнозом 2019 року з $8,7 трлн до поточних значень. Авіакомпанії в усьому світі почали відновлення після скорочення пасажиропотоку та доходів більш ніж на 90% на початку цього року, але для повного відновлення, згідно з прогнозом, будуть потрібні роки.
Відповідно до Boeing Market Outlook 2020 в наступному десятилітті галузі потрібно 18 350 цивільних літаків, вартість яких оцінюється в $2,9 трлн. Це на 11% нижче показників аналогічного прогнозу за 2019 рік. У більш довгостроковій перспективі прогнозується відновлення тенденції зростання парку цивільних авіалайнерів. Крім того, попит на товари та послуги в космічному і оборонному сегментах ринку може досягти $2,6 трлн в найближче десятиліття. Цей прогноз відображає важливість військових літаків, автономних систем, космічних апаратів та іншої продукції для державних потреб. Згідно з прогнозом, 40% таких витрат припадатиме на країни за межами США, 60% – на США.
У короткостроковій перспективі попит на послуги в аерокосмічній галузі знизився. При цьому, цифрові рішення набувають все більшого значення, оскільки представники галузі змінюють бізнес-моделі, щоб відповідати новим ринковим умовам. Обслуговування та підтримка протягом всього життєвого циклу допоможуть замовникам масштабувати процеси, зробити бізнес більш ефективним та оптимізувати витрати на тлі поступового відновлення ринку.
Оскільки пандемія, як і раніше, несе негативний вплив, Boeing вживає заходів щодо трансформації власного бізнесу. Це допоможе адаптуватися до нових реалій ринку та отримати запас міцності в довгостроковій перспективі. Зміни зачіпають інфраструктуру, витрати, організаційну структуру, продуктову лінійку, інвестиції, роботу з постачальниками, якість виробництва та ефективність бізнес-процесів.
NASA оголошує про зміну екіпажу для льотного випробування екіпажу Starliner
Астронавт НАСА Баррі «Бутч» Уілмор приєднається до астронавтів Майка Фінке та Ніколь Манн для участі в льотних випробуваннях НАСА Boeing Crew, першого польоту з екіпажем CST-100 Starliner, який буде запущений на Міжнародну космічну станцію в 2021 році. Уілмор займе місце Кріса Фергюсона, який вирішив не літати з особистих причин. Баррі Уілмор тренувався з екіпажем з липня 2018 року. Тепер він зосередить свою увагу саме на обов’язках командира космічного корабля в рамках підготовки до польоту на космічну станцію. Цей політ призначений для перевірки всіх можливостей нової системи Starliner.
Глава державної корпорації «Роскосмос» Д.Рогозін окреслив плани щодо майбутніх запусків
Глава «Роскосмосу» Д.Рогозін у нещодавньому інтерв’ю повідомив про плани стосовно запусків у космос:
Щодо польоту на Марс: «Проект дослідження Марсу нам під силу реалізувати самим. Технології дозволяють. Але через обрізане фінансування почали шукати партнерів і знайшли в особі Європейського космічного агентства. Будемо робити вскладчину. Ми проект не викидаємо, а інтернаціоналізуємо. Ракета наша, посадковий модуль «Козачок» – теж, а перелітний – європейський. Витрати ділимо».
Щодо польоту на Місяць: «Восени наступного року плануємо перший за довгий період запуск. З космодрому Східний».
Щодо надважкої ракети «Єнісей»: «Розробка та випробування ракети надважкого класу «Єнісей» для підкорення далекого космосу обійдуться дорого. Під трильйон рублів ($ 12,8 млрд). Вона буде в 15 разів могутніше ракети середнього класу «Союз-2», але під неї також буде потрібно створення власного стартового комплексу, а це – будівництво третьої черги Східного. «Єнісей» має полетіти у 2028 році».
Щодо важкої ракети «Ангара»: «У 2014 році важка «Ангара-А5» полетіла, але це випробування не підтвердило закладені вимоги замовника. В результаті була потрібна повна переробка конструкторської документації. Другий запуск носія заплановано на листопад з Плесецька».
Щодо новітнього космічного корабля «Орел»: «Роботи ведуться. За планами у листопаді-грудні 2023 року зі Східного повинен відбутися перший тестовий запуск «Орла». «Орел» – аналог американського корабля Orion – багаторазовий корабель не для низьких орбіт, не для Міжнародної космічної станції (МКС). «Орел» потрібен для польотів за межами магнітного поля Землі в умовах підвищеної радіації. У нього є унікальні якості, які дозволяють йому повертатися не на першій, а на другій космічній швидкості і входити в атмосферу у набагато більш жорстких умовах, ніж як це роблять кораблі, що обслуговують МКС».
Довідково: Роботи з розробки корабля «Орел» ведуться з 2009 року. У червні 2020 р. російський льотчик-космонавт Ф.Юрчихін повідомляв, що нового пілотованого корабля «Орел» на даний час немає навіть на папері.
НАСА затримує пілотовану місію Crew-1 через технічні проблеми двигуна ракети Falcon-9
Запуск спільної пілотованої місії НАСА та SpaceX Crew-1 на Міжнародну космічну станцію перенесений на термін не раніше початку-середини листопада. Затримка необхідна компанії SpaceX для завершення тестування обладнання, оскільки компанія має вирішити проблему нестабільної роботи двигунів першої ступені ракети Falcon-9, що спостерігалася під час нещодавньої спроби запуску, не пов’язаного з НАСА.
НАСА не визначило конкретну спробу запуску, про яку йде мова, але 2 жовтня запуск ракети Falcon-9 із супутником GPS-3 був відмінений лише за дві секунди до старту із-за того, що керівник SpaceX Ілон Маск згодом описав як «несподіваний підйом тиску у двигуні».
Компанія SpaceX опрацьовує питання доступу на ринок Японії для своєї технології Starlink
У документі, поданому до Міністерства внутрішніх справ і комунікацій Японії, вказано, що компанія SpaceX шукає доступ на ринок Японії для Starlink. Зокрема, документ детально описує 55-сантиметрову антену (згідно заявки для США – 48 см) з пропускною спроможністю 350 Мбіт / с DL / 130 Мбіт / с UL.
Німецька компанія Exolaunch підписала контракт зі SpaceX на запуск супутників
Відповідно до угоди, оголошеної 8 жовтня, німецька компанія Exolaunch планує використати ракету Falcon-9 для запусків 30 американських та європейських кубсатів та мікросателітів на сонячну синхронну орбіту. Запуск запланований на грудень 2020 р. Exolaunch планує запустити приблизно таку ж кількість супутників за допомогою SpaceX у середині 2021 року. Враховуючи зростаючий попит на послуги запуску, Exolaunch планує відкрити офіс у США. Серед клієнтів, які планують запуски супутників за допомогою Exolaunch, компанії Loft Orbital, Swarm Technologies, NanoAvionics, Німецький аерокосмічний центр DLR та німецькі університети.
Турецька фірма почала постачання військовим супутникових терміналів для БПЛА
Турецьке інформаційне агентство Anadolu 8 жовтня повідомило, що турецька компанія інформаційних технологій CTech почала поставляти термінали SATCOM On-The-Move (SOTM) для безпілотних літальних апаратів (БПЛА) ЗС Туреччини. Фірма вже поставила 15 терміналів у рамках проекту, розпочатого Підсекретаріатом оборонної промисловості Туреччини у 2014 р.
Повітряні термінали SOTM забезпечуватимуть турецькі БПЛА, такі як Bayraktar TB2 і Vestel Karayel, супутниковим зв’язком. У 2020 та 2021 роках компанія поставить 40 терміналів для БПЛА.
Мексика та Аргентина підписали угоду про створення регіонального космічного агентства
У п’ятницю, 09.10.2020 р, Мексика та Аргентина підписали зобов’язання створити Космічне агентство Латинської Америки та Карибського басейну (Latin American and Caribbean Space Agency, ALCE). ALCE має на меті посилити академічну співпрацю між країнами регіону та уніфікувати роботу з іншими космічними агенціями, зокрема з Європейським космічним агентством.
Північна Корея на параді представила нові зразки ракетного озброєння
Північна Корея продемонструвала раніше невідомі міжконтинентальні балістичні ракети на військовому параді, який був проведений 10 жовтня на честь 75-річчя правління Трудової партії.
Експерти вважають, що ракета Hwasong-16, яка була показана на транспортному засобі з 11 вісями, може стати однією з найбільших у світі мобільних міжконтинентальних балістичних ракет (МБР), якщо буде прийнята на озброєння.
Нова МБР, швидше за все, призначена для доставки декількох головних частин, що розділяються, з блоками індивідуального наведення (multiple independent reentry vehicles, MIRV), що дозволяє їй атакувати велику кількість цілей та ускладнює перехоплення.
Директор з питань нерозповсюдження та ядерної політики Міжнародного інституту стратегічних досліджень М.Еллеман вважає, що нова північнокорейська ракета може доставити 2000-3500 кг «до будь-якої точки на континентальній частині США», оцінивши її більш спроможною, ніж радянські МБР R-16 або R-26. Також були показані ракета Hwasong-15, яка є ракетою найбільшої дальності, коли-небудь випробуваною Північною Кореєю, нову балістичну ракету Pukguksong-4А, що застосовується з підводного човна (БРПЧ) та БРПЧ Pukguksong-3 із дальністю пуску до 2000 км.
Компанія Blue Origin планує випробувальний політ корабля New Shepard
Компанія Blue Origin планує випробувальний запуск свого суборбітального апарату New Shepard невипробуваним тестовим рейсом у вівторок, 13 жовтня, о 9:35 EDT (13:35 GMT).
New Shepard складається з ракети та капсули, обидві з яких можна багаторазово використовувати. Після запуску ракета має вертикально спуститися, подібно першій ступені ракети SpaceX Falcon 9, а капсула робить м’які приземлення за допомогою парашуту. Політ у вівторок стане сьомою випробувальною місією цього корабля, тринадцятою загальної програми (звідси назва місії NS-13) та першим запуском New Shepard з грудня 2019 року.
Компанія Blue Origin розробляє New Shepard для здійснення короткотермінових польотів у суборбітальний простір (висотою 100 км від поверхні Землі) корисних вантажів та приватних платоспроможних клієнтів.
Місія корабля New Shepard NS-13 була запланована на 24 вересня. Запуск був відкладений через погодні, а потім і через технічні причини. NS-13 полягала у виведені у суборбітальний простір 12 демонстраційних науково-технічних корисних навантажень, включаючи датчик НАСА, встановлений на зовнішній обшивці корабля. Зазначений прилад має перевірити технології посадки для програми НАСА «Артеміда» – програми пілотованого польоту та висадки астронавтів на Місяць у 2024 році.
Російська сторона пропонує продовження терміну експлуатації МКС та скептично ставиться до участі у Місячному проекті
В ході панельної дискусії за участі голів семи космічних агентств на Міжнародному астронавтичному конгресі 12 жовтня генеральний директор державної корпорації «Роскосмос» Д.Рогозін запропонував продовжити термін експлуатації Міжнародної космічної станції (МКС) до 2028 або 2030 рр. Партнери по МКС обговорюють це питання, але незалежно від результатів, Росія планує продовжити тримати космонавтів на МКС.
Довідково: МКС – спільний міжнародний проект, в якому беруть участь 15 країн: США, Японія, Канада, Росія та 11 європейських країн через Європейське космічне агентство (Бельгія, Великобританія, Німеччина, Данія, Іспанія, Італія, Нідерланди, Норвегія, Франція, Швейцарія, Швеція). МКС експлуатується з кінця 1998 року, країнами-експлуатантами узгоджена експлуатація по 2024 рік включно.
Що стосується експедиції на Місяць, то на думку Д.Рогозіна Росія навряд чи братиме участь у Місячно-орбітальному проекті «Артеміда», оскільки він занадто «орієнтований на США», проте пропонується забезпечити стандартизацію інтерфейсів, щоб російські космічні кораблі також могли там пристиковуватися.
У Кенійському університеті буде створено кафедру досліджень космосу Кенійського космічного агентства
Кенійський університет Eldoret отримав 5 млн кенійських шилінгів ($46 000) від Кенійського космічного агентства (KSA) для розгортання кафедри досліджень наносупутників та космічної погоди. Метою нової кафедри є каталізація та сприяння науковим дослідженням у галузі космічної науки, технологій та суміжних програм.
Німецька промисловість пропонує побудувати космодром у Північному морі
Згідно з пропозицією Федерації німецьких галузей промисловості, Німеччині слід розвивати свій сектор космічних технологій шляхом створення мобільної платформи мікро-запусків у Північному морі, з якої можна буде виводити на орбіту корисні вантажі, в тому числі в інтересах національної безпеки.
На даний час Уряд Німеччини розглядає пропозицію галузевої групи щодо створення мобільної космічної платформи на найвіддаленішому краю своєї виключної економічної зони у Північному морі. Ініціатива, одна з кількох місць запуску мікро-супутників, що розробляються по всій Європі, є в основному продуктом комерційних міркувань. Отримати доступ до космічного порту за короткий термін, який забезпечує запуски невеликих корисних навантажень, повинен стимулювати компанії залишатися в країні, оскільки Сполучені Штати та інші країни прагнуть переманити німецьких космічних спеціалістів за кордон.
Крім того, є і політичний вимір. НАТО, яке минулого року оголосило космос оперативною сферою, зацікавлено у розширенні наземної інфраструктури космічного призначення. Берлін міг би запропонувати можливості запуску малих супутників НАТО та Європейському Союзу, тим самим роблячи свій внесок у високотехнологічну оборонну екосистему. Три компанії (HyImpulse Technologies, Isar Aerospace Technologies та Rocket Factory) змагаються за конкурс Міністерства економіки та енергетики Німеччини на суму €25 млн ($29 млн). Посадові особи розглядають американську модель SpaceX Ілона Маска, сподіваючись зробити послуги космічних запусків комерційною справою, які уряд також може купувати по мірі необхідності.
Інформаційна довідка щодо запуску КА «Soyuz MS-17»
14 жовтня 2020 року о 05:45 UTC з космодрому Байконур за допомогою ракети-носія «Союз-2.1а» було запущено вантажний корабель «Soyuz MS-17». На борту «Soyuz MS-17» знаходиться новий екіпаж Міжнародної космічної станції – російські космонавти Сергій Рижиков і Сергій Кудь-Сверчков, а також астронавт NASA Кетлін Рубінс. Політ «Soyuz MS-17» вперше пройде по надкороткій схемі і займе трохи більше трьох годин – стикування корабля з МКС запланована на 11:52 за московським часом (о 09:52 UTC). Зазвичай політ до МКС займає близько шести годин. Планується, що астронавти залишаться на МКС протягом 6 місяців.
Основні завдання які виконує «Soyuz MS-17»:
– доставка виїзної бригади до трьох осіб і дрібних супроводжуючих вантажів;
– постійна готовність космічного корабля, прикріпленого до станції під час польоту з екіпажем, в режимі очікування для аварійного спуску основного екіпажу на землю в разі виникнення небезпечної ситуації на станції, хвороби або травми космонавта і т. д.;
– плановий спуск екіпажу на землю;
– повертаються на землю разом з екіпажем корисні вантажі відносно невеликої маси і об’єму;
– розміщення відходів станції в житловому відсіку для спалювання в атмосфері під час спуску.
D-Orbit виведе на орбіту кубсати Eutelsat, побудовані AAC Clyde Space
Компанія D-orbit, яка пропонує рішення, що охоплюють весь цикл космічної місії, включаючи проектування, виготовлення, випробування, запуск та виведення з експлуатації космічних апаратів, оголосила про угоду з Eutelsat щодо надання пускових послуг у 2021 році. Контракт охоплює запуск і розгортання двох кубсатів Eutelsat Low Earth Orbit (LEO) у 2021 році, розроблених та побудованих в Глазго компанією AAC Clyde Space.
Так званий флот Eutelsat LEO for Objects (ELO) – це сузір’я, яке спрямоване на забезпечення глобального покриття Інтернету речей (IoT) з низької орбіти Землі для підтримки таких секторів, як транспорт, нафтогазова промисловість, а також сільське господарство. Сузір’я у поєднанні з наземною інфраструктурою дозволить компаніям збирати дані з десятків мільйонів об’єктів, незалежно від їх географічного розташування. В даний час компанія D-Orbit має унікальний досвід з розгортання супутників за допомогою інноваційного рішення – ION CubeSat Carrier. Це спеціальний орбітальний контейнер, який може нести в собі будь-яку комбінацію кубсатів загальним обсягом до 48U і виводити їх окремо, дозволяючи раніше недоступні схеми розгортання.
Норвегія затверджує космічний бюджет, орієнтований на пріоритети ЄКА та ЄС
“Новий національний бюджет на 2021 рік розширює участь Норвегії у космічних програмах ЄКА та ЄС, а також розширює асигнування на їх національне використання”, – заявляє Норвезьке космічне агентство. «На нараді міністрів у 2019 році ми збільшили свою участь у розробці місії ЄКА Коперник і більш ніж подвоїли свій внесок у програми розвідки та Міжнародну космічну станцію (МКС). У рамках цьогорічного бюджету уряд також додає до програм Галілея та Коперника фінансування програм Governmental Satellite Communications – Govsatcom та Space Situational Awareness SSA (космічна безпека) у якості норвезької участі у космічній програмі ЄС. Це значно збільшує наш космічний бюджет», – сказав Крістіан Хоглі-Ханссен, генеральний директор Норвезького космічного агентства.
Новий бюджет відображає пріоритети ЄКА, зосереджуючись на програмах спостереження за Землею, відстеженні космічних об’єктів та дослідженнях. ЄКА вже розпочало розробку технологій, необхідних для програми поінформування про космічну безпеку (SSA), повідомляє агентство. Елементи космічного спостереження та відстеження Space Surveillance and Tracking (SST) та управління космічним рухом Space traffic management (STM), що стосуються моніторингу та контролю руху об’єктів на орбіті, представляють особливий інтерес як для ЄС, так і для Норвегії.
Об’єм космічного сміття, що обертається навколо Землі, неухильно зростає
Об’єм космічного сміття, що обертається навколо Землі, неухильно зростає і може становити небезпеку для супутників. Про це повідомляє Управління космічного сміття Європейського космічного агентства, яке здійснює моніторинг космічного сміття. Нещодавно відомство опублікувало щорічний звіт про поточний стан проблеми.
Космічне сміття, відноситься до створених людиною нефункціональних об’єктів, які обертаються навколо Землі. Ними можуть бути осколки сміття від космічних місій та несправні космічні апарати. В даний час на орбіті знаходиться приблизно 160 мільйонів об’єктів, включаючи ті, що менше сантиметра. Вони представляють небезпеку для космічних кораблів, оскільки навіть невеликий предмет може завдати шкоди в разі зіткнення.
З початку космічної ери, обсяг космічного сміття, що обертається навколо Землі, постійно збільшувався. Це посилюється великою кількістю розпадів космічних кораблів та ракет. Збільшення обсягів сміття може створити проблеми у майбутньому. ЄКА прогнозує, що зіткнення уламків з працездатними супутниками може викликати ланцюгову реакцію утворення космічного сміття. Ця теорія, називається синдромом Кесслера, коли щільність об’єктів на низькій орбіті Землі така, що ймовірні зіткнення ускладнюють запуск супутників .
«Найбільшою проблемою наразі є вибухи на орбіті, спричинені залишковою енергією – паливом та акумуляторами – на борту космічних кораблів та ракет. Незважаючи на вжиті роками запобіжні заходи, ми не спостерігаємо зменшення кількості таких подій.», – пояснює Холгер Краг, керівник Програми космічної безпеки. «З огляду на постійне збільшення космічного руху, нам потрібно розробити та запропонувати безпечні технології та заходи запобігання сміття, і ЄКА саме це робить у рамках своєї програми космічної безпеки. Паралельно регуляторним органам необхідно більш ретельно стежити за станом космічних систем, а також за глобальним дотриманням заходів щодо пом’якшення сміття що знаходяться під їх юрисдикцією».
У вересні Космічне агентство Великої Британії та Міністерство оборони підписали угоду про спільну роботу над вирішенням цього питання, а Космічне агентство Великобританії оголосило про сім нових проектів з моніторингу небезпечних об’єктів. В даний час існують керівні принципи, спрямовані на зменшення обсягу космічного сміття, такі як проектування космічних кораблів для мінімізації їх розпаду. Це заходи щодо запобігання вибухів і аварій та переміщення старих космічних апаратів на безпечну відстань від функціональних супутників.
У звіті зазначається, що, хоча багато організацій дотримуються цих вказівок, в даний час не всі супутники відповідають таким вимогам, при цьому ЄКА зазначає, що прогрес у цій галузі відбувається занадто повільно. Однак у звіті йдеться про те, що зростаюча кількість ракет зараз безпечно утилізується після їх використання, що є дуже хорошою новиною, оскільки ракети мають високий ризик створити катастрофічні зіткнення. Також позитивом є те, що більшість супутників виводяться на низькі орбіти, щоб потім природним чином згоріти.
Експерти LeoLabs оцінили імовірність зіткнення двох великих уламків космічного сміття над Антарктидою
За повідомленням служби відстеження космічного сміття каліфорнійської компанії LeoLabs, 16 жовтня 2020 року о 00:56 UTC відпрацьована ступінь китайської ракети Long March-4B та непрацюючий російський військовий супутник «Парус» повинні пройти у межах 12 метрів один від одного. Два об’єкти загальною масою близько 2 800 кг рухаються у протилежних напрямках з відносною швидкістю 14,7 км/с.
За оцінкою LeoLabs, ймовірність зіткнення двох об’єктів на висоті 991 км над морем Ведделла, недалеко від Антарктичного півострова (та розташування української антарктичної станції «Академік Вернадський») складає більше 10 відсотків. На такій близький відстані шанс зіткнення збільшується через форму об’єктів – супутник «Парус» має 17-метрову стрілу, яка може закрити прогнозований проміжок між об’єктами. Найгіршим сценарієм може бути зіткнення двох тіл. Зазвичай для об’єктів, розташованих на Землі, ризику немає, навіть якщо зіткнення відбуватиметься над густонаселеним регіоном. Проблема полягає в тому, що два об’єкти можуть створити велику кількість дрібних уламків, які можуть згоріти при потраплянні в атмосферу, але, швидше за все, висітимуть на низькій орбіті, створюючи небезпеку для інших об’єктів.
Корабель New Shepard здійснив успішну суборбітальну місію
Суборбітальний апарат New Shepard компанії Blue Origin 13 жовтня здійснив перший політ за 10 місяців, виконавши місію NS-13. Місія NS-13 полягала у виведені у суборбітальний простір 12 демонстраційних науково-технічних корисних навантажень, включаючи датчик NASA, встановлений на зовнішній обшивці корабля. Зазначений прилад має перевірити технології посадки для програми NASA «Артеміда» – програми пілотованого польоту та висадки астронавтів на Місяць у 2024 році.
Місія NS-13 була запланована на 24 вересня. Тоді запуск був відкладений через погодні, а потім і через технічні причини. Корабель New Shepard 13 жовтня був запущений з випробувального полігону компанії у Західному Техасі о 9:35 EDT (13:35 GMT). Корабель, як очікувалося, досяг пікової висоти близько 105 км. Ракета здійснила механічну посадку через сім з половиною хвилин після старту, майже на три хвилини пізніше за допомогою парашуту здійснила посадку капсула з корисним навантаженням.
Вісім країн підписали угоду щодо участі у проекті «Артеміда»
Під час сесії Міжнародного астронавтичного конгресу 13 жовтня NASA оголосило, що до програми США з вивчення Місяця Artemis («Артеміда») приєднались ще сім країн – Австралія, Канада, Японія, Люксембург, Італія, Об’єднані Арабські Емірати та Великобританія. Підписана угода обсягом сім сторінок визначає низку принципів, яких зобов’язуються дотримуватися країни, що беруть участь у програмі «Артеміда» – від сумісності та публікації наукових даних до використання космічних ресурсів.
NASA визначилося зі здійсненням пілотованої суборбітальної дослідної місії
NASA оголосило 14 жовтня, що включило запропонований Південно-Західним науково-дослідним інститутом (Southwest Research Institute, SwRI) експеримент у свою програму Flight Opportunities для випробування технологій на суборбітальних транспортних засобах. Зазначений експеримент полягає у дослідженні спроможності камери робити астрономічні зображення в умовах недостатнього освітлення. Вчений-планетолог, заступник віце-президента відділу космічної науки і техніки SwRI доктор Алан Стерн здійснить політ на борту комерційного космічного корабля SpaceShipTwo приватної компанії Virgin Galactic у рамках ще незапланованої суборбітальній місії на замовлення NASA з космодрому «Америка» в Нью-Мексико.
Доктор А. Стерн – перший відібраний дослідник з приватного сектора, який здійснить політ на комерційному суборбітальному засобі в інтересах наукових завдань NASA. Таке рішення потенційно змінить космічні дослідження, що фінансуються NASA, відкривши тим самим можливості для подальших експериментів у космосі. Вибір NASA співпрацювати з доктором А. Стерном заснований на досвіді робот SwRI, спрямованих на використання нового покоління комерційних суборбітальних апаратів, таких як SpaceShipTwo.